4 اوت 2023- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله BMJ منتشر شده است، نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با شکر با افزایش خطر مرگ زودرس در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

قندهای اضافه شده در رژیم غذایی شما، یعنی قندهایی که به طور طبیعی در مواد غذایی فرآوری نشده مانند میوه ها یافت نمی شوند، می توانند به تعدادی از مشکلات سلامتی مختلف از جمله افزایش وزن، بیماری های قلبی عروقی، بیماری کبد چرب، دیابت، مشکلات دندانی و افسردگی کمک کنند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف قندهای اضافه شده در نوشیدنی ها ممکن است به خصوص برای شما مضر باشد- نوشیدنی های شیرین شده با قند با سرطان کبد و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند.

برای این مطالعه، محققان مصرف نوشیدنی های مختلف را در بین 15486 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 که در یک مطالعه سلامت عمومی طولانی مدت شرکت کرده بودند، بررسی کردند. شرکت کنندگان مصرف غذا و نوشیدنی خود را با استفاده از پرسشنامه دقیق فرکانس مصرف مواد غذایی که هر دو تا چهار سال یکبار به روز می کردند، گزارش دادند. نتیجه اصلی که محققان به آن علاقه مند بودند، خطر مرگ به هر علتی در طول زمان بود. همچنین محققان بررسی کردند که آیا شرکت کنندگان به بیماری قلبی عروقی مبتلا شده اند یا به دلیل بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست داده اند.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر با افزایش خطر مرگ مرتبط هستند

طی یک دوره ی متوسط پیگیری 18.5 ساله، 7638 شرکت ‌کننده(49.3 درصد) جان خود را از دست دادند و 3447 شرکت ‌کننده(22.3 درصد) به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند - البته بین این دو گروه همپوشانی وجود داشت. محققان پس از تنظیم طیف گسترده ای از عوامل غیر از مصرف نوشیدنی ها که بر خطر مرگ یا ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تأثیر می گذارند- مانند سن، وضعیت سلامتی و اندازه گیری های بدنی- شرکت کنندگان را با کمترین و بالاترین میزان دریافتی از انواع مختلف نوشیدنی ها مقایسه کردند. آنها دریافتند که افرادی که بیشترین میزان مصرف را داشتند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از نوشیدنی‌های شیرین بودند، اما این افراد 26 درصد احتمال مرگ کمتر با نوشیدن قهوه، 21 درصد احتمال مرگ کمتر با نوشیدن چای، 23 درصد احتمال مرگ کمتر با نوشیدن آب ساده و 12 درصد احتمال مرگ کمتر با نوشیدن شیر کم چرب داشتند. نوشیدنی هایی که از نظر آماری تفاوت معنی داری برای خطر مرگ نداشتند - به این معنی که ممکن است تنها به دلیل شانس باشد - شامل نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی، آب میوه و شیر پرچرب بود.

محققان الگوهای مشابهی را در مورد بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی یافتند. به طور خاص، نوشیدنی‌های شیرین شده با قند با ۲۵درصد خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و ۲۹درصد خطر بیشتر برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در طول دوره پیگیری مرتبط بود. از سوی دیگر، جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند با جایگزین‌های خاص، با کاهش خطر مرگ در طول زمان مرتبط بود - یافته‌ای که در مورد تغییر به نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی، قهوه، چای یا آب ساده اعمال می‌شود. شرکت کنندگانی که مصرف قهوه خود را در دوره پس از تشخیص دیابت افزایش دادند، نیز با گذشت زمان کمتر در معرض مرگ بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که برای افراد مبتلا به دیابت، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر ممکن است یک نوشیدنی مضر برای "طول عمر" باشد و تغییر مصرف نوشیدنی های شیرین قندی به قهوه یا افزایش مصرف قهوه به‌ویژه ممکن است به کاهش خطر مرگ در طول زمان کمک کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/08/04/sugary-drinks-linked-to-earlier-death-in-type-2-diabetes/